강연정보(교과대 이희승 교수님)
2015.09.02 11:01
Semantic Alignment of Fractions and Decimals with Discrete Versus Continuous Entities: A Cross-national Comparison
일시: 9월 11일(금) 오후 5시
장소: 위당관 202호
주관: 인지과학연구소 및 휴먼과학기술센터
연사: 이희승 교수님(연세대 교육과학대학)
초록:
When people use mathematics to model real-life situations, their use of mathematical expressions is often mediated by semantic alignment (Bassok, Chase, & Martin, 1998): The entities in a problem situation evoke semantic relations (e.g., tulips and vases evoke the functionally asymmetric “contain” relation), which people align with analogous mathematical relations (e.g., the non-commutative division operation, tulips/vases). In this talk, I present the evidence that semantic alignment is also involved in the comprehension and use of rational numbers (fractions and decimals). In particular, fractions and decimals are preferentially used to model discrete and continuous entities, respectively. A series of cross-national comparison studies revealed that the alignments found in the United States were generally replicated in South Korea. This alignment between fractions and decimals cannot be attributed to the specifics of education, language, and measurement units, which differ greatly between the United States and South Korea.
댓글 0
제목 | 글쓴이 | 날짜 |
---|---|---|
인지과학 협동과정 사이트 계정 안내입니다. | 인지과학 | 2015.08.31 |
2015년도 2학기 신입생 OT 내용 요약입니다. | 인지과학 | 2015.08.31 |
신입생 여러분, 학교 포탈 사이트를 확인해주세요. | 차옥균 | 2015.02.27 |
2015 한국인지과학회 추계 심포지움 안내 | 정상철 | 2015.11.19 |
강연정보(교과대 이희승 교수님) | 정상철 | 2015.09.02 |
신체화된 도덕심리학: 공감과 통각적 반사감정(강연정보) | 정상철 | 2015.06.29 |
2015년 인지과학회 협동과정 홍보 포스터입니다.
![]() | 인지과학 | 2015.05.29 |
2015년도 1학기 신입생 OT 내용 요약입니다.
![]() | 차옥균 | 2015.02.27 |
인지과학 협동과정 새 사이트 계정 안내드립니다.
![]() | 인지과학 | 2015.02.25 |
인지과학 20주년 행사에서 사용한 협동과정 소개 자료입니다.
![]() | 인지과학 | 2015.02.22 |
인지과학 협동과정 학과내규입니다.
![]() | 인지과학 | 2015.02.22 |